2013. nov. 18.

Új közönséget szeretnék találni ennek a zenének - Interjú Horace Panterrel (The Specials) Marco jóvoltából



Horace Panter, a The Specials basszerosa nemrég jelentette be új ska-reggae zenei projektje elindításának tervét, amely az Uptown Ska Collective nevet kapta.

Marco, a Marco On The Bass blog szerkesztője (és a 25 éve működő Bigger Thomas zenekar basszusgitárosa) nemrég kapcsolatba lépett Panterrel és kérdések széles skáláját vitatták meg. Ezt közöljük most magyar fordításban, Marco engedélyével.

Az Uptown Ska Collective tagjai Panter mellett Specials-turnézenészek: John Read (trombita), Tim Smart (harsona), Nikolaj Torp (billentyűk) és Drew Stansall (tenorszaxofon), valamint Dave Anderson (dobos a Beautiful Southból), Tony Looby altszaxofonos és Stan Samuel gitáros (mindketten a Pressure Tenantsből).
Marco az új kezdeményezéssel kapcsolatos motivációról és a skával átitatott életéről is kérdezte Horace Pantert.

- Melyek a legkorábbi emlékeid azzal kapcsolatban, amikor először talált meg a 60-as évek ska-reggae zenéje?

- 16 voltam, amikor rám ijesztettek a behemót skinheadek a helyi diszkóban. Úgy tűnt, hogy utálják az összes populáris cuccot, de amikor megszólalt a Liquidator vagy a Return of Django, igen agresszívan táncoltak (gondoltam én).

- Emlékszel még az első ska-lemezedre, amit vettél?

- Az Intensified című ska-reggae-rocksteady válogatáslemez volt az. A Specials időszakában vettem, vélhetően azért, hogy beletanuljak az ilyesmibe.


- A "Ska egy életre - Ska'd For Life" című zenei önéletrajzodban jegyezted le, hogy Lynval Golding adott neked egy reggae-s basszugitár-leckét, amikor először bekerültél a születőfélben lévő Specialsbe. Melyik az a három basszusfutam a ska vagy reggae műfajából, amit a legszívesebben játszol?

- Az egyik az I Shot the Sheriff. Ez nem is basszusfutam, hanem szimfónia! Volt még egy dal I-Roy valamelyik albumán, amit játszottam, de meg nem tudnám mondani, mi a címe. Valamint Burning Speartől a Marcus Garvey is tele van basszussal.

- Egy korábbi MOTB-bejegyzésben már volt szó a Ghost Town felvételéről. Különösen érdekelne az, ahogyan felvettétek a stúdióban John Collinsszal. Tudnál mondani valamit a technikáról, amivel John Bradbury dobos és te elértétek ezt a Sly & Robbie-szerű hangzást?

- Egy parányi pincehelyiségben vettük fel 8 sávon a stúdió dobfelszerelésével. A basszus közvetlenül ment a keverőbe. Volt egy erősítőm (egy V4B 8x10"-es hangszóróval) a szobában, de azt csak monitorozásra használtuk. A "hangzást" a keverés során értük el. John Collins két sávra redukálta az egészet és Tottenhamben, a nappalijában csinálta meg a keverést, ahol a saját dubcuccaival szokott foglalkozni. Véleményem szerint a "hangzás" nagy része ebből adódott, nem magából a felvétel folyamatából.



- Kifejtenéd, hogy John Bradbury, Nikolaj Torp és te miként kerültetek kapcsolatba M.I.A.-val néhány éve Jools Holland esti TV-műsorában a BBC-n? Közösen adtátok elő M.I.A. 2010-es lemezének egyik dalát, az It Takes A Muscle-t.

- M.I.A. fellépési lehetőséget kapott Jools Holland show-jában és azzal a feltétellel vállalta el, hogy a Specials legyen a háttérzenekara. Lynval Seattle-ben él, ő nem volt elérhető. Ez nem Roddy zenéje, úgyhogy Brad és én maradtunk. Kezdetben Brad kétkedett, de én nagyon lelkes voltam. Egy ideje már terveztem olyasmit, hogy Brad és én “bérbeadott” ritmusszekcióként üzemelhetnénk és ez jó kiindulásnak tűnt.
Nikolaj volt a kézenfekvő választás a billentyűs posztra és a hangszerelési tehetsége is előnyt jelentett. Nem volt kifejezett tervünk a fellépésre. Maya nagyon izgatott volt: ő nem énekel, hanem rapper. De én nagyon élveztem.



- Mi késztetett az Uptown Ska Collective megalapítására? Amellett, hogy festészettel foglalkozol és turnézol a Specials tagjaként, hogyan találtál időt erre az új feladatra is?

- Mindig is létre akartam hozni egy hagyományos ska-zenekart. 10 éve Coventryben benne voltam egy hasonló együttesben és volt is pár koncertünk, de nehéz volt 10 embert összehozni egy helyre, arról nem is beszélve, hogy olyan fellépéseket találjunk, amelyek fizetnek is valamennyit.
Eredetileg Bradet kerestem meg az ötlettel, de nem vállalta. Mivel már 4 éve játszik együtt velünk Nikolaj, Tim, Jon és Drew, elég jól megismerhettük egymást és innen már csak egy lépés volt összehozni a dolgot. Furcsa: minél öregebb leszek, annál elfoglaltabbnak érzem magam!

- Megosztanál néhány dalcímet a repertoárból?

- Főleg a Skatalites dalait adjuk elő: Confucius, Occupation, Storm Warning; néhány billentyűs anyagot, hogy Nikolaj is tündökölhessen: Jackie Mittoo Killer Dillerjét; valamint párat Rico Rodriguez dalai közül, például az Africát.
Tervezzük, hogy vendégénekeseket is hívunk. Olyan dalokkal is foglalkoznék, amelyeket még nem dolgoztak fel ska-változatban. Új közönséget szeretnék találni ennek a zenének. Rengeteg világzenei színpad akad az Egyesült Királyság és Európa fesztiváljain. És mióta megépült a Csalagút a La Manche csatorna alatt, sokkal könnyebb eljutni Európába!


- Vannak-e további fellépési terveitek a novemberre tervezett londoni bemutatkozó koncerten túl? Ha igen, javasolnék egy dupla produkciót a Lee Thompson Ska Orchestrával.

- A novemberi buli célja alapvetően az, hogy bemutassuk a zenekart és felkeltsük az érdeklődést. Ezt követően tavasszal rövid turnét tervezünk kisebb angliai helyszíneken és nyárra (a Specialsszel járó elfoglaltságok ellenére) belefér egy tucatnyi fesztivál is. A fesztivállátogatók képezik a célközönségünket.
Ami a Lee Thompson Ska Orchestrát illeti, kiváló! Bárkivel játszunk - de jobb, ha résen vannak!



Ennyi volt. Az eredeti változat (további háttérinfókkal) ITT olvasható. A bejegyzésben hivatkozott összes zene meghallgatható itt, egy YT-listába gyűjtve.

Köszönet jár először is Marcónak, hogy lehetővé tette a közlést magyar nyelven. (Dobjatok egy lájkot a blogjára: Marco On The Bass és a zenekarára: Bigger Thomas), másodsorban pedig a fordításban nyújtott segítségükért SkaPetinek (Kingston Cruisers, Swagga Step) és DU3normalnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...