2010. máj. 3.

Macro-Dubplates Vol. 1. - King Tubby vs Wu-Tang


Időutazásról szóló fantasy-regényt olvastam nemrég, ezért ilyen mondatok járnak a fejemben, he-he... Ha a mostani önmagam találkozott volna a három héttel ezelőtti énemmel és ezt mondja neki: "képzeld, a kung-fus filmekből a Wu-Tang által lenyúlt hangminták és a jamaikai dub simán egymáshoz illeszthető", valószínűleg kiröhögtem volna. Magamat. (Önvihogási kvóta, 2.0-s értelmezés.) Álmomban macska voltam és játszottam egymással.

King Tubby jamaikai tv-, rádiószerelő és hangmérnök volt, továbbá jelentős tényező a dub kialakulásában, a hatvanas-hetvenes évek során. Pedig kezdetben még csak annyiról volt szó, hogy a sound systemek nála javíttatták meg a többi banda és/vagy a trópusi klíma által megviselt erősítőiket.
Aztán kiderült, hogy egy BME-s lelkületű ember (tehát mérnök, erre célzok ezzel az igen kifinomult megfogalmazással) mit hozhat ki a reggae-ből (vagy inkább mit tehet hozzá).

A remixelés már ekkor is létezett Jamaikán, de K.T. eggyel fejlebb tekerte a potmétert: hangszerként használta a keverőpultot. Feldarabolta a riddimet, eltávolította-kibővítette az egyes zeneszakaszokat, módosította a hangsúlyokat az egyes hangszerek között, visszhanggal és egyéb hanghatásokkal cukrozott. Igen, igen, ez a felsorolás ma már magától értetődik, de fontos leszögezni: most éppen a hatvanas évek végét kóstolgatjuk.

Ilyen nevek ferdülnek elő a pályafutás során a cinkosi névsorban, mint Skatalites, Lee 'Scratch' Perry, Roots Radics, U-Roy, Sly & Robbie. És tényleg csak olyan neveket húzok alá a zöld szövegkiemelővel, amikre még én, a dubban nem annyira lubickoló srác is bólogatok.

A Wu-Tang pedig... Annyira nincs rá szavam, amennyire a bőröm alatt van az első Wu-lemez minden üteme. Hátha mégis sikerül. Tehát a Wu-Tang Clan kilenc emberrel (RZA, Method Man, Ol' Dirty Bastard, GZA, Raekwon, Masta Killa, Inspectah Deck, Ghostface Killah, U-God), a '90-es évek elején indult hiphopjelenség. Hajlamosak rá, hogy kung-fus filmekből vett hangmintákkal saját (és sajátos) mitológiát építsenek maguk köré. (Egy ska-blog keretei közé nem fér el ennek bővebb kifejtése, de itt egy Youtube-link a hangminták forrásairól, hátha érdekel valakit.)

A Wu-muzsika nyers, sokoldalú (mindegyik arc eltérő rapstílussal bír), sűrű anyag ez, nem ajánlanám bárkinek. Érdekes kontinens a zeneiparon belül akkor is, ha csak a megjelent lemezek számát veszem: kíváncsiságból elkezdtem számolni a Wu-Tang Clan-féle és Wu-közeli lemezeket, de száz körül belefáradtam. RZA, a zenei agy Staten Island utcáin ugyanúgy otthon van, mint egy Jim Jarmusch-film (Szellemkutya - A szamuráj útja) zenei kulisszái között (vagy lásd még: Kill Bill, Penge - Szentháromság). Hoppá, találtam valami érdekeset: Method Man és Capleton együtt, Wings of the Morning.

Végül itt ez az elsőre elég valószínűtlennek hangzó (valószínűtlenségi hajtómű, hmm?), de egyébként működőképesnek bizonyuló összeeresztés. Bár sajátos véleményem alapján a reggae nem áll annyira távol a hiphoptól, de eszembe nem jutott volna, hogy Wu-Tanget tegyek a dubra.

A már elhunyt ODB-nél sosem tudtam eldönteni, hogy tökéletesen betépett és/vagy részeg éppen, vagy csak arról van szó, hogy esetleg eleve őrült, illetve általam nehezen feldolgozható értelmezési tartományban ténfereg. De ettől még bevallható, hogy a hangja simán elfér a jamaikai dub zenei szőnyegén.



Vagy itt van Horace Andy-féle Money Money (The Root Of All Evil) is, amit a Wu-féle C.R.E.A.M. (Cash Rules Everything Around Me) kap oldalba. Kvázi-szomorú reggae és aszfaltízű szövegek: "No question I would speed, for cracks and weed / The combination made my eyes bleed..."


P.S.
Még valami: találtam egy másik zeneblogot, ahol a szerző arról értekezik, hogy a Wu első lemezét odatenné az öt kedvenc olyan albuma közé, ami nem kötődik a punkhoz vagy a skához.
"The Wu Tang had nine members at the time of this record. That is the average size of a ska band. However, where it can be easy to get nine instruments to gel and sound good, it can be more difficult to do that with nine rapping voices is much more difficult. A choir can do it, but for the most part everyone is singing the same thing. The Wu Tang combine their vocal styles, voices, and talents to create one more powerful creation."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...